Värmlandsspöket lever vidare och en lyckad saga fick ett oväntat slut

Västerbotten - Värmland 6-10

Vart ska jag börja? Just nu känner jag mig helt tom, jag lider verkligen med killarna. Efter en ofattbar frammarsch genom gruppspelet ska de oturligt nog möta ett lag som Västerbotten haft svårt mot länge. Jag vet med egna erfarenheter att Värmland är svårslagna(åkte ut mot dem med 91/92 och förlorade mot dem i gruppen med 92/93). Årets Västerbotten såg såpass starka ut att jag inte kunde tänka mig en förlust i dagens match.

Med tanke på att jag har kollat på innebandy tills min rumpa blev blå, kan jag säga att Västerbotten tillsammans med Värmland är dem lag som imponerat mest på mig. Att Hälsingland, eller kanske jag ska säga Jakob/Borg/Jansson IF, gick in och vann mot Värmland är helt jäkla obegripligt. Hade Västerbotten ställts mot ett lag som bara består av tre spelare skulle de vinna med bravur. Tyvärr är idrotten sådan, att ibland får de sämre lagen gå längre i en turnering istället för dem duktiga. Vitryssland vann mot Sverige i ishockey, Södermanland går längre än Västerbotten i årets upplaga av distriktslag-SM. Frustrationen är hög när man ser ett lag som Västerbotten vann enkelt mot, går in och vinner sin kvartsfinal med överlägsna siffror. Självklart kan jag inte skylla på Hälsingland eller Södermanland över Västerbottens förlust, men jag skulle kunna satsa halva mitt hus på att Västerbotten skulle slå Hälsingland med förbundna ögon om de skulle mötas i en kvartsfinal.

Om man ska summera matchen lite enkelt kan jag börja med att säga att siffrorna 6-10 ljuger lite om hur matchen såg ut. Lagen följdes åt målmässigt hela matchen, antingen tog Västerbotten ledningen med ett mål eller gjorde Värmland det. Anledningen varför Värmland vinner med fyra mål är för att Västerbotten plockar ut sin målvakt med några få minuter kvar av matchen. Hela laget kämpade på bra idag, men jag vill lyfta fram fyra spelare som har varit i särklass Västerbottens bästa spelare genom turneringen, och det är Pontus Ericsson, Albin Andersson, Fredrik Edholm och Filip Persson. Dem gör 9 poäng tillsammans i dagens match och under hela turneringen har Albin gjort 12 poäng, Pontus och Filip 10 poäng och Fredrik Edholm står för 9 poäng på de fyra matcher killarna spelade. Värmland var duktiga och dem förtjänade verkligen att vinna. Matchen kunde dock ha slutat hur som helst och jag tror inte någon av de 2000 personer som var på läktaren skulle kunna säga något annat.

Med en klump i halsen och en liten tår i ögat känns det tufft att erkänna för mig själv att tiden på den här bloggen börjar nå sitt slut. Jag kommer skriva om morgondagens semifinaler samt finalerna, men efter dem är jag skeptisk till en fortsättning. Även fast detta INTE är mitt sista inlägg vill jag tacka alla som läser min blogg, riktigt roligt när jag ser att det är många läsare på bloggen.



Matchen:

Period 1
04.54 Mål 1-0 Västerbottens IBF
09.10 Mål 1-1
Andreas Jansson
(Benjamin Edman)
Värmlands IBF
Period 2
01.56 Mål 2-1 Västerbottens IBF
01.56 Straff   Västerbottens IBF
02.51 Mål 2-2
Simon Björk
(Albin Englöw)
Värmlands IBF
03.24 Mål 2-3
Andreas Jansson
(Pär Hallerstedt)
Värmlands IBF
13.39 Mål 3-3 Västerbottens IBF
16.12 Mål 3-4
Albin Englöw
(Jesper Karlsson)
Värmlands IBF
Period 3
01.32 Mål 4-4 Västerbottens IBF
05.17 Mål 5-4 Västerbottens IBF
06.08 Mål 5-5
Simon Björk
(Albin Englöw)
Värmlands IBF
06.34 Utvisning U2
(Upprepade förseelser)
Västerbottens IBF
08.08 Mål 5-6
Sebastian Degeryd
(Albin Englöw)
Värmlands IBF
08.47 Mål 6-6 Västerbottens IBF
10.33 Mål 6-7
Anton Vestlund
Värmlands IBF
17.27 Mål 6-8
Sebastian Degeryd
(Anton Vestlund)
Värmlands IBF
17.45 Mål 6-9
Jesper Karlsson
Värmlands IBF
18.29 Time out  
Västerbottens IBF
19.05 Time out  
Värmlands IBF
19.34 Mål 6-10
Jesper Karlsson
Värmlands IBF


Jag hoppas i alla fall ni fortsätter att läsa bloggen några dagar till, för imorgon ska guldmedaljörerna koras och ett allstar-team ska plockas fram. Här är de spelare jag tror kommer med i allstar:

Målvakt: Daniel Löf, Värmland

Backar: Sebastian Nielsen, Stockholm och Pontus Ericsson, Västerbotten

Forwards: Jesper Karlsson, Värmland, Daniel Hernandez, Södermanland och Andreas Horseng Amdell, Göteborg


Från matchen



MVH
Adam Andersson

Kommentarer
Postat av: Nej

Västerbotten förlorar tyvärr på att man inte riktigt har backar som kan leva upp till de defensiva kraven som ställs i slutspelet. Pontus och Kristoffer gör jobbet och levererar, tyvärr är Edholm ingen klippa bakåt och resten är helt enkelt för dåliga.



För övrigt så är Nielsen alldeles för dålig för all-star, blev bortgjord gång på gång i kvarten. Pontus är given!

2011-04-11 @ 00:32:40
Postat av: Anonym

vad tycker du man skulle gjort annorlunda ? andra femmor ? skulle spelare som jesper bäckström , volny och öberg sitta bänk eller skulle dem spela tycker du ?



vad tycker du man skulle göra annorlunda om matchen skulle gå i repris ?

2011-04-13 @ 17:12:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0