Intervju med en av Sveriges främsta

Jag har tagit tillfället i akt att intervjua en av Sveriges, om inte världens, bästa 92a i innebandy. Killen som jag pratar om heter förstås Alexander Rudd.


 

Tjenare Rudd, hur står det till?
Tjenare Adam! Det är på topp, riktigt roligt att få vara med på din blogg.


Kan du beskriva lite kortfattat vem Alexander Rudd egentligen är?
Jadu, jag är en kille på 18år som kommer från Sandviken i Gästrikland och för 3år sedan flyttade jag till kylans stad Umeå, för att satsa på innebandyn.


För folk som inte vet, så är du en av Sveriges främsta innebandyutövare i din årskull och kommer med störst sannolikhet att åka med u19landslaget till VM inom kort. Vad bidrar du med i spelet?
Ja, VM är helt klart något jag ser framemot och det ska bli riktigt roligt. Säsongs höjdpunkt helt klart. Och efter förlusten mot Finnarna senast så vill jag bara att VM ska starta för att få vår revansch. Jag försöker bidra med en del poäng och mina största styrkor tycker jag är spelsinnet, passningsspelet och tekniken. Sedan försöker jag alltid bjuda publiken på någon läckerbit.


Ni förlorade senast mot Finland i finnkampen, men trots förlusten, finns det verkligen något lag som kan vinna mot Sverige i ett VM på ungdomssidan?
Ja, det var väldigt jobbigt måste jag säga, men finnarna blir bara bättre och bättre. I finnkampen spelade vi långt ifrån på topp och det var tillfälligheter som avgjorde, men det var bra att förlusten kom nu så vi vet att vi måste ge allt i ett VM för att spöa finnarna. Om vi spelar på topp ska det väldigt mycket till för att finnarna ska slå oss i VM, så är det bara.


Du gör nu din sista säsong i RIG Umeå IBF för att sedan åka och spela för Falun, varför blev det just Falun?
Det stod väl främst mellan Falun och Warberg, men ska jag vara helt ärlig så blev det ett ganska enkelt beslut i slutändan. Falun gjorde ett riktigt bra intryck på mig när jag var och hälsade på och sedan visade dem att de verkligen ville ha mig, vilket alltid är kul. Sedan är det ett väldigt skönt gäng, lite som RIG där alla är polare med alla. Dom har en snittålder på under 22 och har en grym utvecklingspotential. Sedan tar det några år för att utvecklas och vara med att slåss i toppen på allvar, men det är jag säker på att Falun gör inom de närmaste åren.


Man skulle kunna klassa dig som en rutinerad räv i samband med SM-slutspelet för distriktslagen. Hur många SM med Gästrikland har du spelat och vilket år var det mest framgångsrika?
Haha, ja, det har blivit några stycken, sex stycken slutspel stannade jag på tillslut. Den absoluta höjdpunkten var ju givetvis när vi gick till final med 92orna i p-15 och jag kom med i All star.


Har du något tips till unga talanger som vill uppnå samma mål du har gjort?
För det första så ska du verkligen vilja vara bäst, inte nöja dig med att vara tvåa. Träna och ha kul. Stå och lek mycket med klubba och boll som förbättrar din teknik, det är väldigt underskattat. Sedan om du kommer till SM är det bara att vilja visa upp sig för förbundskaptenerna som är där och kikar inför kommande U19-landslag. Dom kollar just på hur du hanterar klubba och boll och främst ditt offensiva spel, så våga visa vem du är och var inte rädd att misslyckas.


Slutligen, vilka lag möts i finalen och vilket lag går vinnande ur striden i årets upplaga av SM för 17åringar?
 Jag måste väl dra till med en klassiker och säga Stockholm som det ena laget. Sedan lär jag även säga mitt hem distrikt Gästrikland som har en bra årskull för 93or och tog bronset senast för 15åringar. Så Stockholm-Gästrikland i finalen, men tyvärr så räcker inte Gästrikland till och Stockholm vinner återigen.


Tack för intervjun!






MVH
Adam Andersson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0